Friday, December 12, 2014

Panduan WAHM| Persekitaran Rumah & Mood Bekerja

Teks & Image: Rahayu Abdul Rashid


Assalamualaikum.

Setiap orang mempunyai cara dan kecenderungan yang berlainan apabila bekerja dari rumah. Ada yang boleh dan suka bekerja dalam keadaan 'bersepah' kerana katanya ia lebih kreatif dan terasa sangat produktif apabila berada dalam keadaan sedemikian.


Saya adalah individu yang sangat mementingkan kebersihan dan kekemasan persekitaran. Fikiran saya berserabut sehingga tidak boleh fokus jika meja kerja (SOHO) atau ruang di rumah bersepah (sekurang-kurangnya yang nampak di mata saya, mestilah kemas!)


Sebab itulah, sebelum duduk di SOHO saya akan pastikan rumah telah siap dikemas dan semua kerja disiapkan. Cuma mainan anak sahaja yang saya biarkan bersepah. Tapi selepas anak main, saya akan pastikan kami anak-beranak sama-sama mengemas. Ini juga sebagai cara melatih anak tanggungjawab masing-masing dan mendidik mereka. 


Bila suasana dah bersih, selesa dan 'damai' dimata... maka jari-jemariku mulalah mengetuk keyboard. Anda bagaimana? 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...